mandag 14. september 2009

Oppgave Uke 37. TEGN TID (in Norwegian)

Oppgave før vi denne uka setter i gang med illustrator


Som yngre tegnet jeg vanligvis teite karakter med pyton-aktige øyne(les: bladet), gjerne med snabel og/eller overdimensjonerte kroppsdeler og som oftest i bizarre situasjoner. Forestill deg en simpel tegning av en kjempefinger med elefanthode som hopper over en bil. Jeg hevder fremdeles at jeg ikke har utviklet meg innen denne kunsten siden 5. klasse på Høvik Verk skole, det kan nok også sies at det heller aldri ble gjort noen innsats for å bli bedre
Det skal jeg tydeligvis nå og jeg må innrømme at oppgaven Lærer Wictor ga oss er veldig kul


Den er som følger:

Oppgave Uke 37. TEGN TID
12.sep.2009 - 15:34/Blogg/Permalink

Eller kanskje bedre, visualiser tid. Tegn et tidsrom over lang tid slik du ser det for deg.

F. eks fra i dag og f. eks 5.000 til 50.000 år tilbake. Lag en grafisk fremstilling hvor du angir tidspunkter du mener er av betydning. F. eks idag, år 2000 - 1950 - 1900 1500 - 800 - 0 - 1.000 fkr 5.000 f.kr. 50.000 fkr.

Ikke tegn ting og hendelser, lag gjerne noe abstrakt, morsomt, mystisk eller hva du måtte føle for, men det bør kunne forklares og AHA-oppleves av andre.



Tegn enten for hånd/scannes eller data eller begge deler og lever den på bloggen din.



Frist mandag 14. sept. kl 15:00



Lykke til

wictor


Det første som slo meg var historiske personer og hendelser i deres liv som ville hinte frem til hva som skjedde i etterkant/forkant.
Det aller første bildet som fant sin vei ned i skolten min var en tegning med tittelen: ”kl 10.02 7 juni 1907- Adolf hitler blir grinete når han mottar avslag på søknaden om opptaket på Kunstskolen i wien” Som mange kanskje vet hadde Hitler en begavelse når det gjaldt tegning. Hvordan verden i dag ville sett ut dersom denne bebartede gestikulerende dvergen hadde kommet inn på denne skolen og fikk forfulgt drømmen om å bli en stor kunstner er en litt spennende tanke. Selve tegningen kunne vært en av mannen selv som går til postkassa si en frisk sommerdag i 1907. Dersom man skulle lage en detaljert illustrasjon ville man kanskje googlet etter bilder og informasjon og satt ham i en tidsriktig kontekst.


Lignende tankerekker hadde jeg rundt flere kjente personer som: Julis Cæsar,Pol Pot, Idi Amin, Jan teigen, Ingrid Espelid, George W. Bush, moses, Kurt Nilsen, Elvis presley, Marie curie og Bob Marley.
Men valget fant på en annen karakter, jeg skal tegne David, som i ”Hvor David kjøpte øllet”
Her blir det to tegninger som henger sammen
NB! Dette er altså utkastet til tegningen.  Om jeg blir flink nok i Illustrator og har tid planlegger jeg å lage den ferdige versjonen der

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar